Lietuvoje ir visame pasaulyje siaučiant koronavirusui daugeliui reikėjo pakeisti savo kasdieninius įpročius. Vis dažniau žmonės pasirenka pirkti prekes nuotoliniu būdu, todėl pirkėjui tampa ypač svarbu išmanyti savo kaip vartotojo teises ne tik apsiperkant tradicinėje prekybvietėje, bet ir nuotoliniu būdu.
Vartotojas (fizinis asmuo, perkantis prekę ar paslaugą su verslu nesusijusiais tikslais), kuris yra nepatenkintas įsigyta preke (išskyrus maisto prekes) turi teisę per 14 dienų pakeisti nusipirktus daiktus arba grąžinti daiktus pardavėjui ir atgauti už juos sumokėtą kainą:
Daiktai gali būti pakeičiami pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais, kurie atitiktų vartotojo poreikius.
Grąžintini daiktai turėtų būti nenaudoti, išsaugotos vartojamosios savybės ir nepraradę prekinės išvaizdos (prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais). Taip pat su savimi reikia turėti čekį arba mokėjimo kortelės sąskaitos išrašą, tai yra įrodymą, patvirtinantį, kad daiktai buvo įsigyti iš konkretaus pardavėjo.
Svarbu paminėti, kad ne visos prekės yra besąlygiškai keičiamos ar grąžinamos. Vyriausybės nutarimu patvirtintų mažmeninių prekybos taisyklių 17 punkte yra nurodytas sąrašas daiktų, kurie keičiami, grąžinami tik pardavėjui sutikus (pavyzdžiui, parfumerija, knygos, apatiniai drabužiai, kūdikių drabužiai, elektros įrenginiai, žaislai ir kita).
Taip pat pardavėjo sutikimo grąžinant arba keičiant prekę reikia ir tais atvejais, kai daiktas yra pirktas iš naudotų prekių parduotuvių, kai asmuo neturi įrodymo, patvirtinančio daikto pirkimo iš pardavėjo faktą (pavyzdžiui, čekio), bei pažeista prekinė išvaizda (pavyzdžiui, išmesta arba suplyšusi orginali pakuotė).
Perkant daiktą pardavėjas suteikia garantijos terminą (komercinė garantija), o jei toks terminas nenumatytas arba trumpesnis nei dveji metai, tai yra taikoma teisinė garantija daiktui – dveji metai. Jeigu vartotojas įsigyja nekokybišką prekę arba prekę su defektais, apie kuriuos nebuvo informuotas, tai pirkėjas pagal Civilinio kodekso 6.363 straipsnio 7 dalį turi teisę per dvejus metus nuo prekės įsigijimo dienos pareikalauti, kad:
1. Pardavėjas nemokamai pašalintų prekės trūkumus (pataisytų daiktą);
2. Nemokamai pakeistų prekę tinkamos kokybės preke;
3. Pardavėjas sumažintų prekės kainą;
4. Jei trūkumas nėra mažareikšmis, nutraukti sutartį ir pareikalauti pardavėjo sugrąžinti sumokėtą sumą. Vertinant ar trūkumas yra mažareikšmis reikia nustatyti ar trūkumas gali būti pašalintas. Jei taip – kokiomis darbo ir laiko sąnaudomis, kokią įtaką tai turi būsimo daikto būklei ir kokią įtaką trūkumo šalinimas daro vartotojo teisei naudotis daiktu.
Perkant prekes nuotoliniu būdu iš esmės yra taikomos tos pačios taisyklės, tačiau yra mažiau apribojimų pagal Civilinio kodekso 6.22810 ir 6.22811 straipsniuose numatytas taisykles.
Pirmiausia, grąžinant prekę nereikia nurodyti grąžinimo priežasties. Taip yra todėl, nes įsigijus prekes nuotoliniu būdu prekė gyvai yra pamatoma tik ją pristačius, pirkėjas neturi galimybės nei anksčiau jos pasimatuoti, nei palyginti su kitais panašios kokybės ir vertės daiktais, tai yra nuotolinis pirkėjas negali būti toks apdairus kaip pirkėjas, kuris apsiperka pačioje parduotuvėje. Dėl šios priežasties norint grąžinti daiktus įsigytus nuotoliniu būdu, nereikia pardavėjo sutikimo daiktams nurodytiems mažmeninės prekybos taisyklėse, juos galima grąžinti net nenurodant grąžinimo priežasties. Tačiau šiuo atveju yra taikomas CK 6.22810 straipsnio 2 dalyje numatytos taisyklės, nurodančios, kada negalima atsisakyti sudarytos nuotolinės sutarties:
1. Sutarties dėl pagal specialius vartotojo nurodymus pagamintų prekių;
2. Sutarties dėl maisto prekių, kurių galiojimo laikas yra trumpas;
3. Sutarties dėl supakuotos prekės, kuri buvo išpakuota po pristatymo ir kuri yra netinkama grąžinti dėl sveikatos ar higienos priežasčių (pvz., skutimosi peiliukai, dantų šepetėlis ir pan.);
4. Sutarties dėl prekių, kurios po pristatymo dėl savo pobūdžio neatskiriamai susimaišo su kitais daiktais;
5. Sutarčių dėl alkoholinių gėrimų, kurių kaina nustatyta sudarant pirkimo – pardavimo sutartį ir kurie pristatomi po 30 dienų nuo sutarties sudarymo, o tikroji gėrimų vertė priklauso nuo rinkos svyravimų;
6. Sutarties dėl supakuotų vaizdo arba garso įrašų arba supakuotos programinės įrangos, kurie buvo išpakuoti po pristatymo.
Antra, 14 dienų grąžinimo terminas pradedamas skaičiuoti ne nuo pirkimo-pardavimo sutarties sudarymo dienos (tai yra dienos, kai prekė užsakyta), o nuo tos dienos, kurią pirkėjas gauna užsakytą prekę. Jeigu iš to paties pardavėjo yra užsisakoma daugiau nei viena prekė, tai terminas pradedamas skaičiuoti gavus paskutinę prekę.
Trečia, jeigu pardavėjas nepateikė informacijos apie pirkėjo teisę atsisakyti nuotolinės sutarties, tai pirkėjas gali atsisakyti sutarties ir grąžinti prekę ne per įprastinį 14 dienų terminą, o per 12 mėnesių nuo prekės gavimo.
Ketvirta, grąžinant prekę pardavėjas turi grąžinti pirkėjui visas šio sumokėtas sumas, įskaitant pirkėjo apmokėtas prekių pristatymo išlaidas. Pirkėjui tenka tik tiesioginės prekių grąžinimo išlaidos, išskyrus, kai sutartyje buvo numatyta kitaip arba jeigu pirkėjas nebuvo tinkamai informuotas, kad grąžinimo išlaidos tenka jam – tokiu atveju ir grąžinimo išlaidas turi apmokėti pardavėjas.
Prekių keitimas ir grąžinimas karantino laikotarpiu turi būti vykdomas įprastai. Tačiau, jeigu dėl karantino parduotuvė fiziškai nedirba ir prekės grąžinimo terminas pasibaigė karantino laikotarpiu, grąžinimo terminas gali būti pratęstas, tačiau pirkėjas turi pareigą informuoti pardavėją ryšio priemonėmis apie pageidavimą pakeisti ar grąžinti prekę ir informuojama turi būti nepraleidus nustatyto termino.
Kilus ginčui tarp pirkėjo ir pardavėjo galima kreiptis į teismą arba į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą (toliau – Tarnyba). Vartotojas, manantis, kad jo teisės ir teisėti interesai buvo pažeisti, ir norintis kreiptis į Tarnybą, pirmiausia privalo raštu kreiptis į pardavėją ir nurodyti savo reikalavimą. Jeigu pardavėjas netenkina pirkėjo reikalavimo, tenkina iš dalies arba nepateikia atsakymo per 14 dienų, pirkėjas įgija teisę kreiptis į Tarnybą dėl ginčo nagrinėjimo ginčų sprendimo ne teisme tvarka.